پرش به محتوا

زمین‌لرزه ۲۰۲۰ اوآخاکا

مختصات: ۱۶°۰۱′۴۴″شمالی ۹۵°۵۴′۰۴″غربی / ۱۶٫۰۲۹°شمالی ۹۵٫۹۰۱°غربی / 16.029; -95.901
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه ۲۰۲۰ اوآخاکا
زمین‌لرزه ۲۰۲۰ اوآخاکا در مکزیک واقع شده
زمین‌لرزه ۲۰۲۰ اوآخاکا
مکان رومرکز زمین‌لرزه بر روی نقشهٔ مکزیک
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۷٫۴ در مقیاس Mw
ژرفای کانونی۲۶٫۳ کیلومتر
مناطق تحت تأثیرمکزیک
تلفات+۱ کشته

زمین‌لرزه ۲۰۲۰ اوآخاکا در تاریخ ۰۲۰۲۰−۰۶−۲۳ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی، ساعت ۱۵:۲۹:۰۵ به زمان یوتی‌سی در مکزیک، منطقه اوآخاکا رخ داد. ژرفای این زلزله ۲۶٫۳ کیلومتر بود. بزرگی آن ۷٫۴ در مقیاس Mw اعلام شده‌است.

مرکز زمین‌لرزه[ویرایش]

مرکز این زمین لرزه در ۱۹ مایلی سن میگوئل دل پوئرتو است که در ۶٫۸ مایلی جنوب غربی سانتاماریا زاپوتیلان در ایالت اوآخاکا قرار دارد. این زمین لرزه کشورهای گواتمالا، هندوراس، السالوادور را لرزاند. همچنین در مکزیکوسیتی که تقریباً در ۱۹۰ مایلی شمال سن میگوئل دل پوئرتو قرار دارد زمین لرزه احساس شد و آژیرها به صدا درآمد.

مرکز اخطار سونامی اقیانوس آرام اعلام کرد: امواج خطرناک سونامی در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری این مرکز قرار دارد و امکان دارد از جمله در امتداد ساحل مکزیک، هندوراس و السالوادور بوقوع بپیوندد.[۱]

تلفات[ویرایش]

از زمان وقوع ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ تا کنون ۱۰ کشته در اوآخاکا گزارش شده‌است که شامل یک کارگر در پالایشگاه نفت پمکس در سالینا کروز و تعدادی زخمی بوده‌است.[۲]

صفحات لغزنده (تکتونیک)[ویرایش]

اوآخاکا در بالای مرز همگرایی دو پوسته قاره‌ای قرار دارد که زیر صفحه کوکوس یا صفحه زمین ساختی اقیانوسی در زیر اقیانوس آرام و در غرب آمریکای شمالی قرار دارد. میزان همگرایی پوسته زمین در این قسمت مرزش در سال ۶۰ میلی‌متر است. در پی فعال شدن گسل‌های منطقه‌ای؛ شکستگی‌هایی در سطح پوسته ایجاد شده و سنگ‌های دو طرف صفحه شکسته شده نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. انرژی آزادشده هنگام حرکت سریع این گسل‌ها باعث وقوع زلزله شده‌است. صفحه کوکوس در آمریکای شمالی قرار دارد. این جدیدترین واقعه رخ داده در ۲۰۲۰ است. در همین منطقه زمین لرزه اوآخاکای ۲۰۱۸ نیز رخ داد که ۲۲۵ کیلومتری شمال غربی این منطقه را لرزاند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Powerful earthquake shakes southern, central Mexico near Huatulco resort". Archived from the original on 24 June 2020. Retrieved 23 June 2020.
  2. Cortes, Jose (23 June 2020). "Major quake shakes southern Mexico, at least six killed". Reuters. Retrieved 24 June 2020.